جزئیات پرداخت یارانه ها؛پرداخت قطعی یارانه ها در ابتدای مهرماه


یزدفردا:مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها با بیان پرداخت یارانه به همه متقاضیان در مهر امسال در 2 گروه خاطر نشان كرد: سال جاری به تمام متقاضیان در 2 گروه یارانه پرداخت می شود.
بهروزمرادی گفت: برای سهولت كار و راحتی مردم یك گروه طبقات درآمدی بالا و طبقات درآمدی متوسط و گروه دوم طبقات در آمدی پایین است لذا قالب این دو گروه یارانه پرداخت می شود و در سال آینده قانون سازمان را موظف كرده است تا گروه های در آمدی راتفكیك كند.
وی دراین خصوص اظهار داشت: تا امروز دریافت شماره حساب از سوی سازمان در 30 استان در چند مقطع از متقاضیان دریافت یارانه صورت گرفت و 3 استان قم، قزوین و تهران در مرحله آخر شماره حساب خود را وارد سامانه وزارت رفاه وتامین اجتماعی كردند.
وی با بیان عدم وجود مشكل در سایت در سراسر اجرای این مرحله از قانون افزود: سایت و سامانه به صورت ساده و قابل دسترس همگان طراحی شد، ضمن اینكه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دسترسی به سایت راحت بوده و با توجه به پهنای باندی كه درنظر گرفته شد به هیچ وجه در 30 استان با مشكل روبه‌رو نبودیم.
مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها در ادامه گفت: كسانی كه وارد سامانه می شدند به راحتی حداكثر ظرف چند دقیقه با توجه به مهارت خودشان می توانستند سه شماره مورد نیاز سازمان (كد ملی فرد، شماره سریال شناسنامه و شماره حساب) را وارد كنند.
مشاركت 85 درصدی مردم در ارائه شماره حساب بانكی مرادی در ادامه از مشاركت 85 درصدی خانوارها در سراسر كشور خبر داد و خاطر نشان كرد: در 30 استان، 90درصد خانوارهای ایرانی فرم اطلاعات اقتصادی را پر كرده اند كه توسط مركز آمار ایران در اختیار سازمان قرار گرفته است. از این تعداد تاكنون 82 درصد از سرپرستان خانوارها شماره حساب خودشان را برای دریافت یارانه در اختیار سازمان قرار داده اند.
وی در ادامه بیان كرد: از 18 میلیون و 660 هزار خانوار كه فرم اطلاعات اقتصادی را پر كرده اند، 15 میلیون و 822 هزار و 72 نفر شماره حساب خود را ارائه دادند كه از این میان از سوی سازمان و شبكه بانكی 13 میلیون و 830 هزار و 474 نفر ثبت نهایی و 1میلیون و 991 هزار و 598 نفر ثبت موقت شده است.

25 درصد خانوارهای تهرانی از ارائه شماره حساب جا ماندند

مدیرعامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها در خصوص مشاركت 76 درصدی استان تهران در این مرحله از قانون اظهار داشت: از 3میلیون و 509 هزار و 20 خانوار در استان تهران كه فرم اطلاعات اقتصادی پر كرده اند، 2 میلیون و 676 هزار و 515 نفر شماره حساب خود را وارد سامانه كرده اند كه از این میان 2میلیون و 207 هزار و 141 نفر ثبت نهایی و 469 هزار و 374 نفر ثبت موقت اعلام شد.

سامانه وزارت رفاه برای ثبت شماره حساب از امنیت كامل برخوردار است

مرادی در خصوص ورود اشكالات امنیتی به سیستم سامانه وزارت رفاه حین ثبت شماره حساب اظهار داشت: به دلیل وجود شماره سریال و كد امنیتی، از طریق سامانه مشخص می شد هر شماره حساب با چه ویژگی هایی و در كجای ایران ثبت می شود و فقط شماره حساب آن فرد را باز می كند لذا به هیچ وجه اظهارات اعلام شده از سوی برخی مبنی بر عدم امنیت در سامانه صحت ندارد. ضمن اینكه اطلاعات شماره حساب ها با شبكه بانكی كشور هر 24 ساعت یك بار چك می شده و احراز هویت می شود.
وی با بیان تخلف یك شعبه بانك در تهران افزود: یك شعبه بانك در بین 18هزار شعبه بانك كه عملیات دریافت شماره حساب یارانه را بر عهده داشتند، حساب های مشتریان خود را بدون اجازه صاحب حساب وارد سامانه كرد كه به دلیل مجهز بودن سایت تخلف مشخص و به سرعت پیگیری شد.

اخذ فرم تعهد از سوی سازمان كاملا قانونی است

مدیر عامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها با بیان قانونی بودن اخذ فرم تعهد از سرپرستان خانوار اظهار داشت: براساس ماده 10 قانون هدفمندسازی یارانه ها دریافت كمك و یارانه ها موضوع مواد 7 و 8 قانون منوط به ارائه اطلاعات صحیح است و در صورت احراز عدم صحت اطلاعات ارائه شده دولت مكلف است ضمن جلوگیری از ادامه پرداخت در خصوص استرداد وجوه پرداختی اقدامات لازم و قانونی را به عمل بیاورد.
این مقام مسئول در ادامه افزود: ماده10 قانون صراحت دارد برگرفتن تعهدنامه و در این مرحله اساساً فرم های اطلاعات اقتصادی خود اظهاری است و بنا بر اعتماد دولت همه این اطلاعات پذیرفته شده است و لذا آنچه كه قانون خواسته در خصوص اخذ تعهد نامه در صورت احراز عدم صحت اطلاعات، استرداد مبلغ یارانه در قالب تعهد وفق ماده 10 تكلیف قانونی است و در صورتی كه افراد خود را محق به دریافت یارانه بدانند از سوی سازمان هدفمند سازی یارانه ها پیگیری خواهد شد.
وی تصریح كرد: در تبصره 2 ماده 7 قانون هدفمندسازی یارانه ها دولت می تواند حساب هدفمندسازی یارانه ها را به نام سرپرست خانواده های مشمول و یا فرد واجد شرایط دیگری كه توسط دولت تعیین می شود افتتاح نماید و دولت در اعمال مدیریت در نحوه هزینه كرد وجوه، موضوع این حساب از جمله زمان مجاز برداشت، نوع برداشت هزینه و برگشت وجوهی كه به اشتباه واریز شده است مجاز است.

دهك بندی خانوارها از سال 90 بعد از بازنگری مجدد اعمال می شود

مدیر عامل سازمان هدفمند سازی یارانه از دهك بندی خانوارها در سال 90 خبر داد و گفت: در سال 90 طبق قانون می بایست یارانه ها هدفمند تر پرداخت شود لذا گروه های در آمدی به 3 شاخه بالا - متوسط – پایین تفكیك می شوند كه اساساً برای سنوات آتی مبنا بر خود اظهاری است و هر آنچه خود مردم در فرم اطلاعات اقتصادی بیان كردند قبول دولت واقع شده و مورد اعتماد سازمان است.
وی افزود : اطلاعات خانوارها در سال 90 قطعا مورد بازنگری قرار خواهد گرفت.
مرادی خاطر نشان كرد: برای سال آینده تمهیداتی اندیشیده شده تا بتوانیم طبقات بالا را در قالب طبقه خاص شناسایی كنیم و برای سال آینده لحاظ كنیم و این بدین معنی نیست كه سال آینده به آن گروه یارانه داده نمی شود اما در هر صورت تفكیك درآمدی صورت خواهد گرفت.

آذر ماه فرصتی دیگر برای تكمیل فرم اطلاعات اقتصادی

مدیر عامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها در ادامه در خصوص افرادی كه تاكنون فرم اطلاعات اقتصادی پر نكرده اند، افزود: از سال 87 در دو مرحله مراجعه حضوری به درب منازل (سال 87) و ثبت نام اینترنتی (30 اردیبهشت 89) فرم اطلاعات اقتصادی توسط خانوارها پر شد.
وی افزود: 2 فرصت تا كنون داده شد و در آذر سال جاری بعد از پرداخت اولین مبلغ یارانه، فرم مجدد توسط مركز آمار ایران فراخوان می شود و كسانی كه متقاضی دریافت یارانه هستند و فرم را تاكنون پر نكرده اند اقدام خواهند كرد.
مرادی با بیان عدم پرداخت یارانه مرحله اول به این افراد تصریح كرد: یارانه در اول مهرماه به این گروه از افراد پرداخت نخواهد شد. زیرا مركز آمار اطلاعاتی در خصوص این خانوارها ندارد تا در اختیار سازمان بگذارد. لذا در آذر ماه به عنوان آخرین مرحله باید فرم اطلاعات اقتصادی را پر كنند تا در پرداخت های بعدی، یارانه به حسابشان واریز شود.
وی افزود: در هر سال در نوبت هایی فراخوان داده می شود تا آن دسته از افرادی كه متقاضی دریافت یارانه هستند و در گذشته به هر دلیلی از دریافت یارانه انصراف داده اند، در این طرح ملی شركت داده شوند.

مهلت 10 روزه برای ثبت شماره حساب در 3 گروه

مدیر عامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها با بیان مهلت 10 روزه ارائه شماره حساب برای سه گروه اعلام كرد: از 15 تا 25 شهریور ماه سه گروه فرصت 10روزه دارند تا شماره حساب خود را وارد سامانه وزارت رفاه كنند و این مهلت به هیچ وجه تمدید نمی شود.
وی در تشریح این گرو ها تصریح كرد: 1-گروهی كه فرم اطلاعات اقتصادی را پر كردند اما تا به امروز شماره حساب به سامانه وزارت رفاه ارائه نداده اند و متقاضی دریافت یارانه هم هستند در سراسر كشور می توانند وارد سامانه شده شماره حساب را وارد كنند.
مرادی در خصوص گروه دوم گفت: افرادی كه شماره حساب خود را در سامانه وزارت رفاه ثبت كردند اما از سوی سازمان و شبكه بانكی به هر دلیلی تأیید نهایی نشده است. این گروه نیز فرصت دارند از 15 تا25 شهریور اقدام به ثبت شماره حساب جدید و یا اصلاح شماره حساب قبلی خود كنند.
مدیر عامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها با بیان تشریح گروه سوم كه در چهار موضوع (ازدواج- طلاق- تولد- فوت) تغییراتی در خانوار صورت گرفته توضیح داد: درمورد خانوارهایی كه بعد از تكمیل فرم اطلاعات اقتصادی خانوار تاكنون به لحاظ تولد، ازدواج، طلاق یا فوت تغییراتی در وضعیت خانواره آنان صورت گرفته است، درصورتیكه این افراد متقاضی دریافت یارانه نقدی باشند، می توانند از تاریخ15 شهریور تا 25 شهریور شماره حساب بانكی خود را در سامانه الكترونیكی وزارت رفاه ثبت كنند.
بنابر مصوبات كارگروه تحول اقتصادی، زمان اجرای قانون و تمهیدات قمیت احتمالی كه داریم در كارگروه مشخص خواهد شد ولی زمان دقیق آن مشخص نیست. این درحالی است كه این امر قطعاً در نیمه دوم سال جاری خواهد بود و اجرا می شود. بستگی به تصویب كارگروه تحول اقتصادی است.

پرداخت یارانه مهر، برداشت وجه بعد از تغییر قیمت حامل ها

وی در خصوص اجرای قطعی قانون از ابتدای مهر سال‌جاری اظهار داشت: اجرای قانون قطعی است و ابتدای مهر مبالغ یارانه به حساب ها واریز شده و همبستگی بین زمان اجرا و تغییر قیمت حامل ها وجود ندارد و زمان دقیق پرداخت آن به روز توسط كارگروه تحول اقتصادی مشخص و زمان برداشت از حساب ها نیز مصوبه كارگروه تحول اقتصادی است.

هدفمند سازی یارانه ها به معنی حذف یارانه نیست/بازتوزیع 80 درصد منابع به مردم

مدیر عامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها با بیان باز توزیع بیش از 80 درصد منابع حاصل از یارانه ها به خانوارها و بنگاه های تولیدی خاطر نشان كرد: كلیه عملیاتی كه سازمان انجام می دهد، باز توزیع یارانه ها به خانوارها و بنگاه های تولیدی است كه حداقل 80 درصد منابع اجرایی این قانون به این دو گروه تعلق خواهد گرفت است.
وی افزود: قانونی اجرا می شود به عنوان قانون هدفمند سازی یارانه ها و برخی تلاش می كنند این قانون را به منزله حذف یارانه تلقی كنند و بسیاری از تحلیل ها مبنی بر این موضوع كاملا از واقعیت به دور است.
ورود همه منابع ناشی از آزاد سازی یارانه به سازمان هدفمند سازی یارانه ها
مرادی با بیان واریز تمام منابع به سازمان هدفمند سازی یارانه ها و توزیع آن از سوی این سازمان توضیح داد: تمام منابع كه در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها آزاد می شود، وارد سازمان هدفمندسازی یارانه ها شده و به هیچ وزارتخانه و نهاد دیگری در آمدی تعلق نمی گیرد و در گام بعد این منابع از سوی سازمان به واسطه شبكه بانكی و مؤسسات مالی و اعتباری توزیع می شود، 50درصد منابع به حساب سرپرستان خانوار و 30 درصد به حساب بنگاه های تولیدی صنعت و معدن، كشاورزی، خدمات، صادرات غیر نفتی و حمل و نقل واریز می شود.

دریافت كارمزد توسط بانك ها به ازای توزیع یارانه به بنگاه های تولیدی

این مقام مسوول در ادامه خاطر نشان كرد: بر اساس تفاهم نامه ای كه در جلسات مشترك سازمان هدفمند سازی یارانه ها و وزارت اقتصاد و دارایی و بانك مركزی با حضور نمایندگان بانك ها انجام شد، مجموعه عملیات بانكی توسط بانك ها و مؤسسات مالی و اعتبای صورت گرفته و هیچ‌گونه مبلغی به ازای این عملیات به بانك ها پرداخت نمی شود.
وی افزود: در خصوص پرداخت یارانه از سوی شبكه بانكی به خانوارها اساساً هیچ‌گونه مبلغ و كارمزدی در اختیار بانك ها قرار نمی گیرد. اما در خصوص بنگاه های تولیدی طبق مصوبه شورای عالی پول و اعتبار در پاره ای از موارد كارمزدی برای بانك ها مورد نظر قرار گرفته كه به سبب عملیاتی كه در حوزه تولید انجام می دهند، كارمزد دریافت كنند و در پیشنهاد قانون این مبلغ كارمزد توسط بنگاه و یا توسط خود سازمان به بانك ها پرداخت شود.
مرادی در خصوص امنیت بانك ها در مرحله اول اجرای و پرداخت یارانه اظهار داشت: هماهنگی كامل شبكه بانكی در اجرای قانون صورت گرفته دارد و تمامی ظرفیت بانكی كشور آماده اجراست و اساسا هیچ‌گونه نگرانی در حوزه امنیت بانك ها وجود نخواهد داشت.
مدیر عامل سازمان هدفمند سازی یارانه ها در ادامه تصریح كرد: كسانی كه شماره حساب خود را بین سازمان هدفمند سازی یارانه ها و بانك مربوطه منتخب قطعی كردند و ثبت نهایی شدند، قطعا یارانه به حسابشان واریز می شود و پیش بینی عدم واریز یارانه به حساب این دسته از افراد غیرممكن است.

مبالغ پرداختی یارانه پاسخگوی تورم احتمالی است

مرادی در خاتمه در خصوص ایجاد تورم احتمالی ناشی از اجرای قانون هدفمند كردن یارانه ها گفت: ملاحظات اساسی سازمان در اجرای قانون، مقوله كنترل تورم است و مبالغ پرداختی یارانه ها به سرپرستان خانوار پاسخگوی افزایش هزینه احتمالی خواهد بود و این قانون زمانی اجرا شد كه ضرورت آن را همه لمس كرده اند. لذا هدفمندی سازی یارانه ها یك تحول اساسی و بزرگ در قالب اقتصاد ایران است


یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا